Polecane strony

flaga erasmusgornokomisjakuratoriumministerstwo

 b2  b1

 

Interaktywne eksponaty i dzikie zwierzęta

4 4  Warszawa010Dnia 18 marca 2017r. odbył się kolejny edukacyjny wyjazd  uczniów biorących udział w projekcie „4x4, czyli cztery żywioły w czterech porach roku” do  Centrum Nauki Kopernik w Warszawie oraz ZOO.

Centrum Nauki Kopernik składa się z kilkuset interaktywnych stanowisk dotyczących przyrody, fizyki, matematyki, biologii, a także chemii. Stanowiska umieszczone są w  galeriach stałych m.in.: „Świat w ruchu”, "Człowiek i środowisko”, „Korzenie cywilizacji”, „Strefa światła”, „RE: generacja”. Podczas wizyty w Koperniku uczniowie mieli możliwość samodzielnego eksperymentowania z wykorzystaniem interaktywnych eksponatów. Eksponaty  jako stacje badawcze umożliwiały  uczniom  poznawanie zjawisk trudnych do zaobserwowania na co dzień.  Samodzielnie wykonywali doświadczenia i wyciągali wnioski. Największym powodzeniem cieszyła się wystawa czasowa dotycząca wody  „Płyń lub giń”,  gdzie uczniowie poznawali  właściwości wody i jej podwodny świat.  Tworzyli wiry wodne, wydobywali  z dna zatopione statki, kształtowali  podwodny teren.  Mieli możliwość przeżyć  ucieczkę z tonącego statku  i  odczuć chwilę grozy, a zarazem stawiać hipotezy Co może być przyczyną zatonięcia statku?  Dzięki interaktywnym eksponatom uczniowie sprawdzali  Ile litrów wody zawiera ich organizm? Sprawnie posługiwali się  jednostkami pojemności, porównywali je między sobą, wykonywali proste obliczenia w pamięci. Obserwowali pracę swojego mózgu. Dowiedzieli się co dzieje się w głowie, gdy się boimy, smucimy i cieszymy. Tu uczniowie  rozwijali swoje umiejętności  odczytywania  informacji z wykresu analizowali przyczyny  „jego wznoszenie i opadanie”, które wynikało  z przeżywanych  emocji. Za pomocą stalowych krążków  badali  pole magnetyczne pomiędzy dwoma, wielkimi magnesami. Pole magnetyczne było  niewidoczne, ale można je było badać za pomocą zwykłych stalowych krążków, mieszając je razem. Chętnych do badania pola magnetycznego było wielu i każdy mógł  sprawdzić wzajemne oddziaływanie magnesów. W Teatrze Wysokich Napięć uczniowie poszerzyli swoją wiedzę dotyczącą ciśnienia. Dowiedzieli się  Jak działa? W jaki sposób ułatwia nam życie? Czy jest takie samo w górach, na nizinach i pod wodą?  Niektórzy mieli nawet możliwość wzięcia udziału w pokazie i poeksperymentować, gdy na własnej skórze odczuli  działanie  ciśnienia.  Pokaz oraz zwiedzane ekspozycje rozwinęły  umiejętności uczniów zdobyte już na zajęciach stacjonarnych w szkole- jak oddycha się w wodzie, jak zrobić bańkę mydlaną, jak przepompować wodę. Różnorodna działalność praktyczna dzieci – obserwacje, eksperymenty, doświadczenia wyjaśniające prawa fizyczne, chemiczne czy biologiczne - spowodowały, że łatwiej zapamiętają one informacje, sprawniej będą się nimi posługiwać, będą potrafiły je wykorzystać, a praktycznie wykonane doświadczenia znacząco zwiększą poziom zrozumienia zależności przyczynowo-skutkowych. Po ciekawych eksperymentach wszyscy uczestnicy wyjazdu udali się na gorący, smaczny obiad.
Następnym  zaplanowanym punktem wyjazdu było zwiedzanie ZOO. Po dotarciu na miejsce, uczniowie zostali zapoznani z regulaminem zachowania się w ZOO  oraz planem poruszania się po jego terenie. Kształcili  umiejętności posługiwania się planem i orientacji w terenie.  Podczas zwiedzania ZOO  mieli możliwość zobaczyć: słonie, żyrafy, hipopotamy, wielbłądy i  poznać ich życie  w różnych ekosystemach.  Poprawnie je nazywały,  szacowały ich ciężar, porównywały je. Posługiwały się jednostkami masy, długości i szerokości. Nieco strachu wzbudziły pająki i węże.  Wesoło natomiast było w małpiarni, gdzie można było zobaczyć szympansy i goryle. Zliczanie stada małp okazało niezmiernie trudne ze względu na szybkie ich przemieszczanie się, ale uczniowie i tak poradzili sobie z obliczeniem ilości sztuk w stadzie. Będąc w Centrum Nauki Kopernik i w ZOO uczniowie doświadczyli  działania interaktywnych eksponatów i życia dzikich zwierząt, co zapewne  zainspiruje ich do zadawania dalszych pytań, poszukiwania odpowiedzi,  prowadzenia eksperymentów i badań, aby doskonalić umiejętności matematyczno-przyrodnicze.

Wszystkie koszty tego wyjazdu zostały sfinansowane z budżetu projektu „4X4, czyli cztery żywioły w czterech porach roku”współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Rgionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020, Europejskiego Funduszu Społecznego.

G.S., M.CH.