Polecane strony

flaga erasmusgornokomisjakuratoriumministerstwo

 b2  b1

 

Ferie z czterema żywiołami

logo 4 4W dniach 2, 3, 6 i 7 lutego  odbyły się zajęcia w ramach projektu „4x4, czyli cztery żywioły w czterech porach roku”. młodszej grupy wiekowej (Grupa 1 i 2). Uczniowie z klasy drugiej i z klas trzecich:  a i b, mieli możliwość  poeksperymentować, badać, doświadczać a także pobawić się „matematyką”.

Woda

Uczniowie poznawali  właściwości wody,  jej napięcie powierzchniowe.  Nalewali wodę do szklanek i obliczali ile szklanek wody  mieści się w  1, 2 i 3 litrach. Ostrożnie wrzucali  do szklanki napełnionej po brzegi  wodą,  jak największą ilość pinezek. Mozolne przeliczanie wrzuconych pinezek bez rozlania się wody, wyłoniło zwycięzcę z obu grup. Nie obyło się bez działań matematycznych, zliczano szpileczki wrzucone przez wszystkie dzieci. Uzupełnieniem zajęć  było wycięcie  z kartonu szklankę  i narysować kropelki, imitujące wodę.  Zajęcia upłynęły w atmosferze zabawy i  współzawodnictwa. Dzieci umiejętnie wykazały się  stawianiem hipotez i weryfikowaniem  ich w przeprowadzonych doświadczeniach.

Ziemia

Na zajęciach uczniowie zapoznali się z charakterystycznymi cechami krajobrazów: górskiego, nizinnego, wyżynnego, pojezierza i nadmorskiego. Obejrzały prezentację multimedialną pt. „Wędrówki z mapą”. Wykonały plakat pt. „Pasowy układ krajobrazów Polski”. Na zajęciach także nie zabrakło zadań matematycznych, uczniowie wykonali kartę pracy pt. „Matematyczna mapa Polski”. Najbardziej zaciekawiło ich doświadczenie pt.„Wybuchający wulkan”, które samodzielnie wykonali. Na podstawie doświadczenia uczniowie zrozumieli zjawisko powstania dnia i nocy zależnego od obrotowego ruchu Ziemi. Obejrzeli prezentację multimedialną wyjaśniającą zależność pór roku od obiegowego ruchu Ziemi. Własnoręcznie wykonali piękne, kolorowe i pachnące mydełka.        

Powietrze

Uczniowie poznali  pożyteczną i szkodliwą działalność wiatru.  Poprzez zabawy badawcze pogłębiły wiedzę na temat powietrza jako niezbędnego elementu do życia ludzi, roślin i zwierząt. Zapoznały się ze sposobami wykorzystania siły wiatru przez człowieka,  jak również dowiedziały się,  jakie są główne źródła zanieczyszczeń powietrza. Uwieńczeniem naszych zajęć związanych z powietrzem były zajęcia plastyczne polegające na wykonaniu z różnorodnych materiałów wiatraków i wiatraczków, których wykonanie sprawiło dzieciom dużo radości.

Ogień      

Na zajęciach dotyczących energii dzieci poznawały właściwości magnesu. Sprawdzały, jakie przedmioty przyciąga magnes, co można zrobić, aby namagnesować przedmioty z różnych tworzyw. Poznawały zasady budowania obwodów elektrycznych. Wykonały żarówkę z dostępnych materiałów. Zajęcia dostarczyły  dzieciom dużo emocji i wrażeń.                              

G.Stąporek