Polecane strony

flaga erasmusgornokomisjakuratoriumministerstwo

 b2  b1

 

Wyjazd edukacyjny do Ogrodu Botanicznego i Ogrodu Doświadczeń w Krakowie

4 4 krakow 015Dnia 19 czerwca 2017 r. grupa 44 uczniów SP w Woli Jachowej biorących udział w projekcie „4x4, czyli cztery żywioły w czterech porach roku” uczestniczyła w wyjeździe do Ogrodu Botanicznego i Ogrodu Doświadczeń w Krakowie na warsztaty edukacyjne z zakresu przedmiotów przyrodniczo-matematycznych.

Pobyt w Krakowie zaczęliśmy od spaceru Traktem Królewskim po starym Mieście: Barbakan, Brama Floriańska, Sukiennice, Rynek z Kościołem Mariackim. Mogliśmy podziwiać piękne zabytkowe kamienice, Collegium Maius - najstarszy budynek należący do Uniwersytetu Jagiellońskiego. Następnie przeszliśmy Plantami Krakowskimi, aby na chwilę zatrzymać się na ul. Franciszkańskiej 3 przy Oknie Papieskim.  
Podczas wizyty w Ogrodzie Botanicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego przewodnik zaprezentował najważniejsze kolekcje Ogrodu oraz zagadnienia z biologii i ekologii roślin.
Po przerwie na obiad u stóp Wzgórza Wawelskiego udaliśmy się do Ogrodu Doświadczeń im. Stanisława Lema, gdzie podzieleni byliśmy na dwie grupy. Każda z grup zwiedzała Ogród oraz uczestniczyła w warsztatach edukacyjnych Zabawy z ciśnieniem, podczas których poruszane były zagadnienia ciśnienia statycznego. Uczniowie podczas warsztatów mogli się przekonać jaka siła drzemie w powietrzu i jak wytrzymałe mogą być plastikowe butelki oraz wzięli udział w konkursie na najdalej wystrzeloną rakietę.
Zwiedzając Ogród na powierzchni ponad 6 ha parku rozmieszczone są urządzenia demonstrujące zjawiska fizyki, m.in. wirujący krater, telegraf akustyczny, koło spiralne, nurek Kartezjusza, kołyska Newtona, kamienne cymbały, kalejdoskop gigant, dwa zwierciadła prezentujące efekt nieskończoności, trwała waga hydrauliczna, gongi, dzwony rurowe, wózki na szynach, skrzynie do pchania i ciągnięcia. Zwiedzając Ogród uczniowie mogli dotykać  instalacji stanowiących eksponaty, mieli okazję różnymi zmysłami doświadczać na sobie zjawisk fizycznych i przyrodniczych. Poprzez zabawę i samodzielne wykonywanie eksperymentów każdy mógł wzbogacić swoją wiedzę o otaczającym nas świecie. Przy każdym urządzeniu znajduje się krótka instrukcja i opis na temat prezentowanego zjawiska, ponadto przewodnik objaśniał zasadę działania i wykorzystanie w praktyce każdego z urządzeń.
Wyjazd i zajęcia edukacyjne pozwoliły uczniom rozwinąć kompetencje:
• analizowania przyczynowo - skutkowego,
• rozumienia zmian powodowanych działalnością ludzi,
• myślenia logicznego i przestrzennego,
• kreatywności w planowaniu przedsięwzięć.
Uczniowie mieli m.in. za zadanie wyznaczyć środek ciężkości przemieszczając się na dużym ruchomym krążku, tak aby ustawił się on w poziomie. Ponadto na własnej skórze przekonali się o wzajemności oddziaływań ciał podczas zderzeń pojazdów, poznali zasady powstawania i rozchodzenia się fal, w tym akustycznych, mogli zaobserwować zjawisko rezonansu drgań. Przekonali się jak działają urządzenia pneumatyczne wykorzystujące prawo Pascala, podnosząc 3 osoby za pomocą pompki i 2 plastikowych butelek.
Wszystkie te atrakcje uczniowie mieli finansowane w ramach projektu 4x4, czyli cztery żywioły w czterech porach roku współfinansowanego ze środków Unii Europejskie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego 2014-2020, Europejski Fundusz Społeczny.

Wioletta Rubak