b2  b1

 

Festiwal Nauki E(x)plory 2019

SP Explory 2019 01aPo raz koleiny uczniowie naszej szkoły wzięli udział w Regionalnym Festiwalu Naukowym E(x)plory. Jest to jednodniowe wydarzenia kierowane do wszystkich pasjonatów nauki i nowoczesnych technologii.

Festiwale są otwartymi wydarzeniami, podczas których odbywają się warsztaty i pokazy naukowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych. W tym roku były organizowane w pięciu polskich miastach, jeden z festiwali odbył się w Regionalnym Centrum Naukowo-Technologicznym w Podzamczu. Grupa uczniów klas VII naszej szkoły brała udział w warsztatach i pokazach naukowych z fizyki i chemii zorganizowanych w ramach tegorocznego festiwalu.
Na warsztatach każdy z naszych uczniów – poprzez eksperymenty - mógł odkryć co może wydawać dźwięk, w jaki sposób się rozchodzi, dowiedzieć się dlaczego herbata po dodaniu cytryny zmienia kolor, przeprowadzić doświadczenia związane z aktywnością pierwiastków oraz czym są te wszędobylskie niewidoczne cząsteczki.
W programie Festiwalu braliśmy udział między innymi w następujących w warsztatach naukowych:
Chemiczne światła drogowe
Podczas warsztatów uczniowie dowiedzieli się jak rozpoznać czy woda jest gazowana czy niegazowana? Dlaczego herbata po dodaniu cytryny zmienia kolor? Uczestnicy poznali chemiczne „sygnalizatory”, czyli wskaźniki chemiczne, które wskazują czy dana substancja ma odczyn kwasowy czy zasadowy. Sprawdzili również czy substancje z naszego otoczenia mogą pełnić rolę wskaźników kwasowości.
Znaleźć swoje miejsce w szeregu – aktywność chemiczna metali
Warsztaty z zakresu aktywności chemicznej miały na celu wprowadzenie młodzieży w tematykę klasyfikacji metali. Podczas zajęć, uczniowie wykonali doświadczenia, które potwierdziły istotę szeregu napięciowego, na konkretnych przykładach porównali aktywności poszczególnych pierwiastków. Uczniowie dowiedzieli się również, czym jest pasywacja „prawdziwa” i „nieprawdziwa”, a tym samym czy wszystkie metale posiadają właściwości pasywujące.
Dźwięki
Podczas warsztatów uczestnicy odkryli, co może wydawać dźwięki. Poznali, w jaki sposób dźwięki się rozchodzą, od czego zależy rozchodzenie się dźwięku w ośrodku oraz dlaczego my je słyszymy. Zostało zademonstrowane przewodzenie kostne, uczniowie dowiedzieli się dlaczego często nie rozpoznajemy siebie na nagraniach. W trakcie warsztatów uczestnicy zbudowali własne instrumenty muzyczne.
Ponadto uczniowie wzięli udział w pokazie Zobaczyć niewidoczne. W większości eksperymentów udział brali ochotnicy. Pokazano efektywne media chłodzące(ciekły azot) i mrożące krew w żyłach eksperymenty!
A to tylko część z tego co widzieliśmy!!!

Wioletta Rubak